The good and the bad - Reisverslag uit Sosromenduran, Indonesië van Frederieke Afferen - WaarBenJij.nu The good and the bad - Reisverslag uit Sosromenduran, Indonesië van Frederieke Afferen - WaarBenJij.nu

The good and the bad

Blijf op de hoogte en volg Frederieke

09 Februari 2015 | Indonesië, Sosromenduran

Kuta - Bali is leuk. Druk en toeristisch, maar ook vriendelijk en gezellig. Makkelijk je weg te vinden en veel winkeltjes. Heel lang blijven we niet, maar het is gewoon wel leuk. Lisa wilde graag nog surfen en ik ging mee om te kijken. Super om te zien! Een aantal gasten zijn zo ontzettend goed! In de middag eindelijk onze 'welverdiende' massage! We wilden natuurlijk iets traditioneels, een leuk pakket erbij en alles voor een goed prijsje. We hebben het voor elkaar gekregen; een full body massage van een uur, een manicure en een ear candle behandeling, dat alles voor nog geen €9,-. Vooral dat laatste was apart. We kregen een kaars in ons oor, die werd aangestoken en vrijwel helemaal opgebrand. Door de warmte maakte het onze oren schoon. Een aparte ervaring en vooral grappig om de anderen te zien, omdat we geen van allen wisten hoe het zou gaan werken. Na de massage, tijd voor cocktails om Lisa's laatste avond goed in te klinken! Daarna nog 1 keertje local food en toen dé club van Kuta opgezocht - Sky Garden. De avond liep iets anders dan verwacht en Lisa is helaas haar telefoon kwijt. De volgende ochtend voor Lisa's vlucht nog langs de politie voor een aangifte formulier. Dan zetten Tessa en ik haar in de taxi naar 't vliegveld. Toen waren het er nog maar twee..
Die dag samen een scooter gehuurd en naar de Tanah Lot tempel gereden. Mooi, maar erg toeristisch en warm. Door naar het zuiden dan maar, naar Jimbaran voor de zonsondergang.
De volgende dag vliegen we weg uit Bali, door naar Java.
Na een paar uur vertraging komen we aan en vinden we Jorn, de broer van Tessa op Jakarta airport. Op naar het al geboekte hotel, wat op een uurtje afstand ligt. Helaas.. Dat ene uurtje wordt 4 uur. Verschrikkelijk! We vinden Jakarta nu al niet leuk. Gelukkig was het hotel fijn, met een heerlijk warme (!) douche, shampoo en zachte bedden.
We haddeb nog een nacht geboekt, dus we geven Jakarta de volgende dag nog een kans. We vinden de bus en alles gaat tot nu toe goed. Batavia stad is mooi, maar viel eigenlijk een beetje tegen. Het is gewoon echt heel erg druk. Overal auto's uitlaatgassen, files en heel veel mensen. We worden op de terugweg ook nog in een verkeerde bus gestopt, verschrikkelijk.
De volgende dag de eerste trein om 7 uur naar Yogyakarta. Na 7 uur reizen komen we aan. En wat een verschil!! Leuke homestay's, vriendelijke mensen, veel cultuur en kunst. Vanuit hier bezoeken we de Prambanan, een heel mooie Hindoeïstische tempel. Heel veel details en een mooi verhaal van de gids. Wel al erg warm en het wordt ook steeds drukker. We besluiten door de scooteren naar de het zuiden, naar het strand, Jorn is hier namelijk nog niet geweest. Heel leuk, tot we niet eens meer even kunnen liggen omdat werkelijk iedereen met ons op de foto wilt. Leuk voor eventjes, maar we worden er een beetje gek van! En waarom ze nou met ons op de foto willen, geen flauw idee. Blijkbaar is het interessant om aan anderen te laten zien dat je 'vrienden' hebt uit het Westen. 'S avonds doen we een poging om uit te gaan, maar helaas is veel dicht of het zijn clubs met een dresscode, waar onze shorts en flipflops niet aan voldoen. Dan maar in het hostel wat kaarten en kletsen.
We zijn nog op bezoek geweest bij de sultan, een zilvermarkt, een Wayang poppen maker en een Batikshow van de universiteit. Mijn souvenirs zijn binnen.
Vandaag zijn we voor zonsopgang naar de Borobudur gegaan. Eerst de zonsopgang gekeken op een berg, helaas een beetje bewolkt, maar nog steeds heel erg mooi! Daarna naar de Borobudur, een prachtige Boeddhistische tempel in een magische omgeving. We waren er om 6.30 uur dus goed op tijd. Niet te druk en ook nog niet te warm. Het was zo ontzettend mooi, rustgevend en heerlijk om er rond te lopen. Gelukkig hadden we een private driver, dus hadden we alle tijd om er rond te lopen en foto's te maken. Deze volgen later op Facebook. Toen we weg gingen werd het drukker met families en schoolklassen, waardoor we toch niet aan een aantal fotoshoots ontkwamen.
Nu rustig aan bij het hostel. We hadden een korte nacht dus zijn best moe en we hebben het volgende avontuur alweer voor de deur staan.
Morgen laten we Yogyakarta weer achter ons en trekken we naar Bromo, waar we de vulkaan gaan beklimmen voor zonsopkomst en daarna door naar de Ijen vulkaan, waar we net na middernacht vertrekken om de blauwe lava te zien, de krater in te klimmen, om er weer uit te zijn voor de zonsopkomst. Daarna ga ik door/terug naar Bali. Hoewel Yogyakarta het beeld van Java wel heel goed heeft gemaakt na Jakarta heeft Bali toch wel mijn hart gestolen. Ik wil graag nog in het zuiden een paar dagen surfen en dan het noorden gaan verkennen. Dan zijn Tessa en Jorn naar Vietnam vertrokken dus begint weer een volgend hoofdstuk van mijn reis: alleen mijn weg vinden! Toch wel heel spannend, maar ach: 'If your dreams don't scare you, they are not big enough'!

• 09 Februari 2015 - 10:51

Gertie:

Zooooooooooo wat een avonturen!
    SUPER!
    Groetjes en nog heel veel plezier

• 09 Februari 2015 - 17:26

Marlies:

If you can dream it, you can do it! xx

• 09 Februari 2015 - 17:46

Ingrid:

Ik ben erg benieuwd naar de foto's straks!
    Veel plezierde komende dagen met Tessa en Jorn en daarna ...........Go for it!
    dikke kus, mam

• 09 Februari 2015 - 18:36

Vera:

Frederieke nu heb je al wat ervaring opgedaan! Dat alleen verder gaat je zeker lukken! Op naar de volgende belevenissen die wij weer gezellig kunnen meelezen! Veel genieten hoor! Succes

• 09 Februari 2015 - 21:30

Monique:

Geniet van alles wat nog komen gaat!!! Dikke knuffel

Monique

• 10 Februari 2015 - 12:35

Irma Metzelaar:

Hoi Frederieke,

Het is allemaal weer heel indrukwekkend wat je schrijft en uit alles is op te maken, dat je met volle teugen geniet, vasthouden.

Ik hoop dat als je terugkomt ik geen balinese tarieven moet gaan hanteren voor de behandelingen, want dan vrees ik af te haken. hihihi De oorkaars behandeling is idd. heel apart ook ondergaan in Thailand.

Ik kijk alweer uit naar je volgende reisverslag, je maakt er wel veel werk van top hoor.

• 15 Februari 2015 - 18:18

Hanny:

Weer genoten van je reisverslag.
    Door je verslag te lezen, kunnen we er een beetje bij zijn.
    De reis alleen gaat je ook lukken.