Hati hati! En byebye Indonesia! - Reisverslag uit Tubangerya, Indonesië van Frederieke Afferen - WaarBenJij.nu Hati hati! En byebye Indonesia! - Reisverslag uit Tubangerya, Indonesië van Frederieke Afferen - WaarBenJij.nu

Hati hati! En byebye Indonesia!

Blijf op de hoogte en volg Frederieke

01 Maart 2015 | Indonesië, Tubangerya

Het is alweer even geleden dat er een verslagje verscheen, maar hier is er weer eentje hoor! En meteen de laatste uit Indonesië. Ik zit nu namelijk op 't vliegveld te wachten op mijn vlucht naar Australië. Dus hier mijn laatste avonturen in Indonesië!
De vulkanen beklimmen was weer leuk! Het was vooral een heel gek slaapritme en veel in de auto zitten, maar voor de Ijen was dat het zeker waard! Bromo vond ik wat te toeristisch, maar Ijen was het waard om, om 18.00 uur in bed te liggen om 's nachts om 1.00 uur weer op te staan. Tessa en ik waren onderweg in het donker de groep wel kwijt geraakt, maar gelukkig hebben twee locals ons letterlijk de hele weg aan de hand meegenomen naar beneden de krater in. Het enige wat we de hele tijd hoorde was Hati hati!! Wat pas op betekent. Tessa en ik vonden t prima, als we de groep maar weer terug zouden vinden en niet naar beneden zouden vallen, zoals meerdere toeristen hun einde hebben gevonden. Uiteindelijk was het heel mooi om in de krater te staan en dicht bij het blauwe vuur te komen. Ik vraag me wel af hoe natuurlijk het is, maar goed, het was wel heel mooi.
Eenmaal terug bij de parkeerplaats meteen door naar Bali, en weer naar Kuta. We gingen terug naar hetzelfde hostel, waar Tessa en ik uiteraard herkend werden. Dus weer voor een goede prijs een mooie kamer. Nog 1 avondje stappen met Tessa, die de volgende dag naar Vietnam vertrekt. Het was alleen mega druk, en ergens zijn we ook wel heel moe, en besluiten we na 24 uur wakker te zijn, gewoon maar naar bed te gaan.
De volgende dag gaan we nog even naar het strand, waar we nog een lekker massage krijgen, en dan is het tijd om afscheid te nemen. Het was echt super gezellig en ik ben blij dat ik haar zo goed heb leren kennen via Lisa! Wie weet komen we elkaar nog wel ergens tegen op deze reis.
Net als ik denk voor t eerst een avondje alleen te zijn, kom ik twee Canadese meisjes tegen die ik heb ontmoet oo Gili T. Super gezellig en dus alsnog niet alleen! De volgende dag vertrekken zij ook naar Vietnam, maar heb ik alweer contact met een Australische groep die ik heb leren kennen op Gili T. Daar trek ik nog een paar dagen mee op en dan besluit ik naar Ubud te gaan. Ik heb daar afgesproken met Elke, een Nederlands meisje, die ik ken van de Bromo tour, waarmee ik waarschijnlijk nog wat langer ga reizen.
De volgende dag heb ik een afspraak met palmreader Agus. Het is een soort Ketut uit de film Eat, Pray, Love. Heel leuk om mee te maken. De man vertelt me van alles over mijn karakter en persoonlijke belevenissen. Absurd wat je allemaal aan een hand kan aflezen! En dat het meeste dan ook nog klopt! Super leuk!
19 februari ga ik weer op weg nar Gili T. Ik heb afgesproken met Elke mee te gaan, dan gaan we daarna samen door naar Sumatra. Gili is weer heerlijk! Op Gili T. kan alles, je kunt er fietsen door een supermarkt op een fiets die niet van jou is, je kunt verzinnen dat je Egberta heet en uit Kazachstan komt, wat in Afrika dichtbij Zimbabwe ligt. Alles wordt gelooft als je even volhoud. Na een paar dagen is er alleen een verschrikkelijke storm, waardoor het internet en de stroom op het hele eiland uitvalt. En uit blijft voor 2,5 dag. Gelukkig hebben we er niet zo heel veel van gemerkt, want we zaten op een Partyboat op zee, met kaartjes die we gewonnen hadden. Een heel aparte ervaring! Elke en ik hebben in ieder geval genoeg schik gehad om alle anderen die op de boot rond liepen te paraderen.
Daarna eindelijk naar Sumatra! Iets waar ik lang naar uit heb gekeken. We vliegen op Medan en besluiten meteen door te gaan naar Bukit Lawang, het dorpje dat aan de Jungle grenst. We komen om 12.00 uur 's nachts aan en besluiten meteen de jungletour voor de volgende dag te boeken. Lekker slapen dus en de volgende dag de Jungle in!!
Na nog geen 20 minuten lopen zien we de eerste al, een levensgrote mannetjes Oerang-oetang. Zo mooi!! Hij is heel dichtbij en laat zich prima fotograferen. En we hebben geluk, in totaal zien we 11 oerang-oetangs! Heel veel jongen, en zelfs een gezinnetje, waarbij de oudere zus haar jongere broertje een beetje onder controle houdt, terwijl ze leuk stoeien. Zo mooi om te zien! Ze zijn echt zo ontzettend menselijk! Ik ben op slag verliefd en zou hier zo nog een week rond kunnen lopen. Helaas zit dat er niet in, want ik moet naar Australië. Het was een prachtige afsluiting van Indonesië. Ik heb zo veel moois gezien en gedaan. Elk eiland is anders en heeft totaal andere dingen te bieden. Een combinatie van alles en het is echt een geweldig land. Natuurlijk is 6 weken nog veel te kort, maar ik denk dat ik een goede indruk heb gekregen en ik ga zeker nog een keer terug!
Nu is het tijd om in mijn vliegtuig te stappen en straks uit te stappen in een totaal ander land, andere mensen, andere cultuur, maar vast ook geweldig! Kom maar op Aussie! Ik ben er klaar voor :)

  • 01 Maart 2015 - 07:37

    Vera:

    Frederieke, op naar een andere cultuur, natuur, nieuwe ervaringen en verhalen! Heelveel plezier!

  • 01 Maart 2015 - 07:46

    Renkele:

    Mooie verhalen, Frederieke, goed om te lezen dat je ze geniet van alles. Ben het met je eens dat Indonesië een heerlijk land is.
    Op naar Australië. Ben nou al weer benieuwd naar je verslagen.
    Liefs

  • 01 Maart 2015 - 09:24

    Gertie:

    Hallo Frederieke, wat fijn om te lezen dat je zo geniet en wat heb je al veel ondernomen in die 6 weken. Op naar het volgende avontuur. Heel veel plezier!

  • 01 Maart 2015 - 09:34

    Monique:

    Hoi Frederieke!

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen, wat ben jij op en top aan het genieten van je trip! Ben ook heel benieuwd naar je reisverslagen vanuit Down-Under!

    Dikke knuffel van ons viertjes!
    -xxx-

  • 01 Maart 2015 - 11:07

    Ruud:

    Hoorde dat daar soms ook met Oerang-oetang hand in hand kan lopen, ook gedaan?
    Het klinkt allemaal super!
    Nog heel veel plezier.

    Groetjes,
    Ruud

  • 01 Maart 2015 - 11:10

    Ingrid:

    Wat een leuk verslag weer. Op deze manier beleven we jouw avonturen ook mee.
    Nou meisje, gelukkig toch nog op weg in het juiste vliegtuig naar Australië.
    Heel veel plezier daar, als je net zo geniet als in Indonesië komt ook dat zeker goed!
    Dikke kus, pap en mam

  • 10 Maart 2015 - 19:57

    Ellen:

    Wat een mooi avontuur. En leuk dat je steeds weer mensen tegen komt waar je het gezellig mee hebt. Ga zo door met genieten van alles wat er gaat komen .Groetjes Ellen. ook de groetjes van Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederieke

Actief sinds 08 Jan. 2015
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 5232

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Indonesië, Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: